In gesprek met Erika
Niets beklijft bij hem, tijdens de pauzes verstopt hij zich, hij kan soms explosief reageren. Zou een trauma oorzaak kunnen zijn van zijn gedrag?
Het verhaal van een nieuwkomersleerling is vaak maar gedeeltelijk bekend. Hoe langer een leerling in Nederland is, hoe meer zicht er komt op de leerling en een eventueel trauma.
Het begrip trauma wordt echter soms wel erg makkelijk gelabeld aan nieuwkomersleerlingen. Psychotrauma is het gevolg van een schokkende gebeurtenis. Het uit zich in psychische klachten, overweldigende emoties (stress) en ook vaak lichamelijke effecten. Echter, niet elke schokkende of traumatische gebeurtenis leidt tot een trauma.
Als niet elke schokkende of traumatische gebeurtenis leidt tot trauma, hoe kun je bepaald gedrag dan duiden, waar kun je op letten als docent en wat zou je voor de leerling kunnen doen?
Netwerkbijeenkomst
Tijdens de netwerkbijeenkomst van het netwerk “begeleiding aan nieuwkomersleerlingen” op 15 april zijn we onder begeleiding van — aan de slag gegaan met deze vragen.
Van de bijeenkomst is een handreiking gemaakt voor docenten/mentoren in het vervolgonderwijs. Hieronder de handreiking en een uitnodiging om contact op te nemen bij vragen.