In gesprek met Ozan
Ozan zit nu in 3 havo op een regulier onderwijs in Arnhem. Ozan is een ex-leerling van ISK Quadraam. Hij zit sinds 2021 in het regulier onderwijs. Ozan heeft in Irak gewoond en zijn moeder is Turkse. Hoe bevalt het Ozan op het regulier onderwijs?
Wat dacht je toen je net aan kwam in Nederland?
Het was een nieuw land voor mij. Mijn moeder was in Duitsland geweest voor vakantie, maar Nederland was nieuw voor mij. Ik kon niet meteen vrienden maken, maar had wel contact met mijn neven. Dat zorgde ervoor dat ik niet eenzaam was. Ik had wel graag eerder vrienden willen maken. Op de ISK heb ik één vriendschap opgebouwd en die vriend heb ik nog steeds. Op het regulier onderwijs heb ik wel leuk contact met mijn klasgenoten, maar niet buiten school. Dat was geen aandachtspunt of onderdeel van de vriendschap. In havo 3 heb ik nu andere vrienden gemaakt waarmee ik wel buiten school afspreek. Ik zou dat nog wel meer willen. Verder hou ik van grapjes. Ik zou meer vrienden met humor willen hebben. Ik ga proberen met de vrienden naar de stad te gaan of vragen of ik mee mag doen met sporten. Ik denk ook nog na of ik een sport ga doen met de Gelrepas.
Wat is de beste tip die je hebt gekregen tijdens jouw start in Nederland?
Ik heb van mijn familie niet veel tips gekregen. Ik moest gewoon gaan studeren en naar school gaan. De beste studietip heb ik van mijn vriend gekregen. Flipkaarten maken voor toetsvragen. Dit gebruik ik nog steeds.
Hoe was het om voor het eerst in Nederland naar school (ISK Quadraam) te gaan?
Het was voor mij nieuw, maar gelukkig kon ik Engels praten. Doordat ik Engels spreek, heb ik het minder zwaar gehad, omdat ik dingen kon vragen. En ook doordat ik met Engelse taal ook met andere ISK-leerlingen kon praten.
Hoe leer jij nieuwe Nederlandse woorden?
Als ik nieuwe woorden zie, dan ga ik naar de betekenis kijken door online woordenboek. Ik kijk naar voorbeeld zinnen. Dan probeer ik het woord in zinnen te gebruiken en via translate te kijken of de zin klopt. Ik kijk niet vaak naar mijn woordenschriftje.
Hoe was het om na de ISK te starten op een nieuwe school in Arnhem?
Ik kon sommige docenten niet meteen begrijpen. Die praten te snel en dan kon ik het niet volgen. Ik loste dat op door proberen beter te luisteren en of ik het zelf in mijn boek kon vinden. Als dat niet lukte om het dan te vragen aan de docent.
Wat heeft die school goed gedaan?
Regulier onderwijs had extra aandacht voor mij door persoonlijke begeleiding.
Er zijn misschien ook dingen niet goed gegaan, waar hadden ze jou beter mee kunnen helpen?
Daar heb ik geen klachten over. Docenten zouden mij wel helpen na de uitleg, dus dat was oké.
Wat is het leukste dat je hebt geleerd in je leven en wie heeft je daarbij geholpen?
Voor mij is dat koken. Mijn vader is kok en heeft mij geleerd te koken. En mijn moeder kan ook lekker eten maken. Ik kook soms eten zoals zoete aardappels en pasta. Ik bak vlee en ik maak graag gebakken toetjes zoals cheesecake.